כל השלבים למיקרו-קופי חדש ונוצץ
לכל כותבת או כותב מיקרו-קופי יש שיטת עבודה משלהם, אבל כדי להגיע לתוצר הסופי שהוא אפיון שפה או כתיבת מיקרו-קופי יש כמה שלבי עבודה שחשוב לעבור. סדר העבודה שאני אפרט כאן לא חקוק באבן, אבל הוא כן מסודר לפי איך שאני ממליצה ומעדיפה לעבוד.
כמובן שכשנכיר בפעם הראשונה אני אשאל אותך כמה שאלות שיעזרו לי להבין מה הצרכים הספציפיים שלך,
אבל בגדול, אלו שלבי העבודה:
1. סקירת חומרי רקע על המותג וקהל היעד
אתם תשלחו לי כל דבר שנראה לכם רלוונטי לפרויקט כדי שאני אוכל להכיר את המוצר ואת קהל היעד שלכם. באמת, אין דבר כזה יותר מידי חומרים מקדימים.
זה כולל למשל: מסמכי חוויית משתמש כמו מסמכי אפיון ושמישות, שרטוטי מסכים או מסכים מעוצבים, מצגות ומסמכי מיתוג, הקלטות או תמלול של ראיונות משתמשים ועוד.
מתי זה קורה?
ברגע שנתחיל לעבוד ביחד וכמה שיותר מוקדם בתהליך. זה יכול להיות לפני או אחרי מפגש אפיון השפה, אבל בהחלט לפני יצירת מסמך אפיון השפה ו/או כתיבת המיקרו-קופי.
מה עוד חשוב לדעת?
אין מה לדאוג, שליחת החומרים בד"כ כוללת חתימה על מסמך סודיות שתשלחו לי.
2. מפגש אפיון שפה
זה ה-מפגש בו נפגוש ביחד את בעלי התפקידים הרלוונטיים בארגון שלך ונעלה לדיון נושאים חשובים כמו: ערכי המותג, חזון ומשימה, הנעות לפעולה, הצרכים של קהל היעד ועוד (ועוד). זה מפגש מרתק אבל הוא יכול להיות קצת ארוך, לכן צריך להגיע אליו מבסוטים ונינוחים ועם זמן פנוי (כלומר, לא נקבע את המפגש שעה לפני ארוחת צהריים או בסוף היום, כשהמוח של כולם כבר אפוי).
האנשים שבדר"כ יהיו במפגש הם אלו שמעורבים בתהליך העיצוב והאפיון ומכירים היטב את קהל היעד והמוצר (מעצבים, מאפיינים, מקבלי ההחלטות בדרג גבוה, אנשי שיווק ועוד).
מתי זה קורה?
לפני שאכתוב את מסמך אפיון השפה וכמובן לפני כתיבת המיקרו-קופי, כי מסמך אפיון שפה הוא ספר הכללים לכתיבה עצמה.
מה עוד חשוב לדעת?
יש הרבה דעות חשובות, אבל לא כל אשה וגבר שעובדים בארגון צריכים להיות נוכחים במפגש אפיון השפה. להפך, ככל שיהיו יותר אנשים כך יהיו יותר דעות והמפגש עלול להיות ארוך ומתיש ולאבד מהאפקטיביות שלו.
3. כתיבת מסמך אפיון השפה ואישורו
את כל המידע והתובנות שקיבלתי מקריאת החומרים ששלחתם וממפגשי אפיון שפה אני אצוק לתוך מסמך האפיון שאכתוב לכם, וכשאסיים אשלח לכם אותו לאישור.
אורך תהליך הכתיבה משתנה מפרויקט לפרויקט ושום מסמך אפיון שפה לא נכתב באותו הצורה או לוקח את אותו הזמן לכתוב, כך שהדדליין שתקבלו ממני יהיה ספציפי לפרויקט שלכם.
למסמך שלכם יהיו סבבי תיקון (בדר"כ שניים) ולאחר שיאושר נוכל לעבור לשלב המיוחל של כתיבת המיקרו-קופי. צריכים שאני אציג את מסמך אפיון השפה למקבלי ההחלטות בארגון שלכם? אין בעיה, תגידו לי כשנדבר ואכניס את זה להצעת המחיר.
מתי זה קורה?
אחרי שסיימנו את כ-ל מפגשי אפיון השפה ושליחת החומרים. אם הפגישה עם שולה מהשיווק נדחתה לשבוע אחרי המפגש עם כולם, זה אכן הולך להשפיע על הלו"ז שלנו (שולה הזאת...).
מה עוד חשוב לדעת?
"עד שנאשר את המסמך תוכלי בנתיים להתחיל את המיקרו-קופי?"
- Nope.
"אבל אנחנו ממש לחוצים בזמן!"
- אין טעם לעשות עבודה כפולה, אלא אם אתם מאוד רוצים לשלם פעמיים :)
4. פגישת מסכים
רגע לפני שאוכל להתחיל לכתוב את המיקרו-קופי אני צריכה להכיר לעומק את הממשק שלכם. לכן אני אפגש (פנים מול פנים או בזום) עם המאפיינת או המעצב ונעבור על כ-ל מסך בפלואו ועל כל פלואו בממשק. המטרה היא להבין ולדעת מה כל אלמנט במסך עושה, למה הוא שם ולאן הוא מוביל כדי לכתוב עבורו מיקרו-קופי מדויק שמתחשב בכל הנסיבות והצרכים של המשתמשים.
המסכים שלכם לא חייבים להיות מעוצבים בכדי שזה יקרה, אבל הם כן צריכים להיות מאופיינים וחלק מפלואו בכדי שאוכל להתייחס אליהם. מסכים באינויז'ן, זפלין, סקצ', אקשור (איכס) וכל תוכנה אחרת שאתם עובדים איתה זה מעולה.
מתי זה קורה?
לפני, אחרי או במהלך אישור מסמך אפיון השפה אבל תמיד לפני תחילת כתיבת המיקרו-קופי.
מה עוד חשוב לדעת?
לפעמים נצטרך יותר מפגישה אחת אם מדובר בממשק מאוד גדול שמכיל הרבה פלואים, או אם האפיון השתנה באופן רציני ומצריך הסבר מחודש.
5. כתיבת המיקרו-קופי
הופה! הגענו לשלב שרציתם לראות קורה כבר בשיחה הראשונה שלנו, זוכרים?
את כתיבת המיקרו-קופי אני בד"כ מציגה במסמך גוגל סליידס עם המסך המקורי (ה"לפני") והמסך שאני כתבתי (ה"אחרי"). זה יכול להיות גם במסמך PDF או מצגת פאואר פוינט - מה שתעדיפו.
מתי זה קורה?
אחרי שאפיון השפה נכתב (ואושר) ואני הכרתי את הממשק שלכם והכנתי לי כוס קפה.
מה עוד חשוב לדעת?
אם אין לכם מייל של ג'ימייל, זה א. ממש מוזר ו-ב. ממש חשוב כדי שאוכל לשתף אתכם בתוצרי הכתיבה בגוגל דרייב (אפשר גם לעבוד בדרופבוקס).
דברים נוספים שאפשר (וכדאי) לעשות
סדנת הטמעת אפיון השפה
אפיון שפה יכול ליצור שינוי רציני במותג ולפעמים צריך קצת יותר ממסמך כתוב כדי שכל העובדים יבינו ויפנימו אותו לפני שיוצאים לדרך. מתאים בעיקר לארגונים גדולים שבהם הכותבים שייכים למחלקות בתחומים שונים, ושבמקביל צריכים להתיישר לסגנון כתיבה חדש ממה שהתרגלו עד היום. הסדנה יכולה לקחת כמה שעות או יום שלם, תלוי בצרכי הארגון (ובסבלנות של העובדים שלכם).
ליווי וייעוץ לכותבים בארגון
בסדר, אז אתם רק צריכים שאאפיין את השפה ורוצים לכתוב את המיקרו-קופי בעצמכם.
אני לא נעלבת. מה שכן, כדאי שלפחות בהתחלה תשאירו אותי בתמונה כדי שאוכל ללוות את הכותבים בארגון ולייעץ לכם לגבי המיקרו-קופי שכתבתם. לפחות עד שתרגישו שאתם יכולים לרכוב בלי גלגלי עזר.
האזנות במוקדי שירות
אם למותג או לארגון שלכם יש מוקד שירות טלפוני מומלץ מאוד לשלב אותו בתהליך אפיון השפה. האזנה במוקדי שירות היא דרך מעולה לשמוע את המשתמשים שלכם מדברים בלייב ולהכיר את המילים והביטויים שהם משתמשים בהם. מעולה וחשוב בעיקר למותגים שהשפה שלהם נישתית או עלולה להכיל ז'רגון מקצועי.
A/B טסטינג ואופטימיזציה
אין כמו לראות איך המיקרו-קופי החדש פוגש את המשתמשים שלכם בעולם האמיתי.
אני אוכל ללוות אתכם בבדיקות האופטימיזציה שלכם כדי לדייק את המיקרו-קופי בממשק עד לרמת הפסיק. זה מדהים וזה מומלץ לכולם. תמיד.